RECOMMENDED ARTICLES

Makjun Madura

CARA MEMBUAT MAKJUN MADURA

Ramuan khusus untuk lelaki bagi menjaga kesihatan tubuh badan, perkasa kelakiannya dan tidak mudah lesu. Mempunyai daya vitalitas zakar yang kuat. Cuba buatlah mengikut resepi di bawah ini:

  1. · Beras pulut hitam - 100 gram
  2. · Madu asli - 100 gram
  3. · Kuning telur - 10 biji
  4. · Buah pelage - 30 biji
  5. · Lada putih - 30 biji
  6. · Halia bara - 1 ulas Atau halia tua (biasa) - 3 ulas
  7. · Bunga cengkih - 15 biji
  8. · Air rebusan bidara laut
  9. · Atau akar alang-alang - 30 gram (segenggam)

Caranya:

Masukkan beras pulut hita pada air rebus secukupnya dan masaklah seperti menanak nasi, setelah masak lumatkan. (1)

Cuci rerempahan dan tumbuk hingga halus menjadi adunan. Membuatnya boleh dengan menggunakan uli. (2)

Ambil kuning telur ayam kampung yang disediakan itu kacaukan bersama madu asli. (3)

Campurkan (1), (2) dan (3) menjadi satu dan uli sekali lagi, sehingga rata. Jadikan bulat-bulat seperti guli dan di jemur dua atau tiga jam.

Jika kurang pekat tambahkan pult hitam yang telah dilumatkan. Setelah agak kering, bungkus dalam kertas plastic. Jaga kebersihan dalam membuat jenis-jenis makjun adalah mustahak, untuk menjaga kualiti dan daya tahan makjun itu. Penelitian mestilah di buat pada masa-masa tertentu untuk memastikan makjun itu masih baik dan boleh digunakan. Makjun asli tidak mengandungi ubat pengawet, kerana sudah dibekali dengan madu lebah asli. Hanya tidak dapat bertahan lama, seperti ada pengawetnya.

TOLONG BACA

KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN YANG DIHORMATI, DISINI INGIN SAYA BERPESAN SEIKHLAS HATI JIKALAU MAHU BERURUSAN DENGAN SAYA TOLONG JANGAN SMS ATAU WHATSAPP. SAYA MEMANG TIDAK AKAN LAYAN, TOLONG JANGAN BUANG DUIT KREDIT TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEMATA-MATA MAHU TANYA ITU DAN INI MELALUI SMS ATAU WHATSAPP. JIKA MEMBUAT TEMUJANJI DENGAN SAYA SILA BERITAHU SEKIRANYA TIDAK JADI DATANG BERURUSAN DENGAN SAYA. JANGAN BAZIRKAN MASA SAYA YANG BERHARGA UNTUK TETAMU SAYA YANG MEMERLUKAN KHIDMAT DARIPADA SAYA. SEKALI LAGI INGIN SAYA BERITAHU KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEKALIAN, BAHAWA SAYA TIDAK PANDAI MENGURUT, SAYA HANYA TOLONG SEMAMPU YANG BOLEH SEIKHLAS HATI SAYA. RAMAI LAGI TUKANG URUT PROFESIONAL DAN HEBAT-HEBAT DI LUAR SANA SILA CARI MEREKA DAHULU SEBELUM CARI SAYA. PERCAYALAH.