RECOMMENDED ARTICLES

Pancutan pendek

Merupakan keadaan di mana seorang lelaki mencapai ejakulasi lebih cepat daripada yang diingini semasa aktiviti seksual. Walaupun tiada had masa yang pasti untuk menentukan ejakulasi singkat, ia secara amnya dianggap sebagai ejakulasi yang berlaku dalam satu atau dua minit selepas penembusan. Keadaan ini boleh menjejaskan kepuasan seksual untuk kedua-dua lelaki dan pasangan mereka.

Faktor-faktor yang boleh menyumbang kepada ejakulasi pendek termasuk:

Faktor Psikologi: Kebimbangan, tekanan, kemurungan atau masalah keyakinan diri mungkin memainkan peranan dalam menyebabkan ejakulasi singkat.

Faktor Biologi: Ketidakseimbangan hormon, gangguan saraf, atau sensitiviti yang berlebihan di kawasan kemaluan boleh menjejaskan masa ejakulasi.

Pengalaman Seksual Awal: Pengalaman seksual awal yang tergesa-gesa atau dilakukan dalam suasana cemas boleh menjejaskan corak tindak balas seksual.

Hubungan Bermasalah: Masalah dalam perhubungan, kekurangan komunikasi atau konflik boleh menyumbang kepada ejakulasi pendek.

Tabiat Seksual: Corak onani yang pantas atau frekuensi tinggi boleh menjejaskan tindak balas seksual semasa persetubuhan.

Kesihatan Umum: Keadaan perubatan tertentu seperti kencing manis, tekanan darah tinggi atau masalah prostat boleh menjejaskan masa ejakulasi.

Kesan Ubat: Sesetengah ubat, seperti antidepresan tertentu, juga boleh menjejaskan corak ejakulasi.

Jika anda atau seseorang yang anda kenali mengalami ejakulasi pramatang dan terganggu olehnya, terdapat beberapa langkah yang boleh anda ambil:

Komunikasi Terbuka: Berbincang dengan pasangan anda tentang isu tersebut. Komunikasi yang jujur ​​dan terbuka boleh membantu mengurangkan kebimbangan dan meningkatkan persefahaman antara anda berdua.

Senaman Kegel: Senaman otot lantai pelvis (Kegel) boleh membantu menguatkan otot yang terlibat dalam kawalan ejakulasi.

Teknik Relaksasi: Latihan relaksasi, meditasi atau teknik pernafasan boleh membantu mengurangkan tekanan dan kebimbangan yang boleh mencetuskan ejakulasi pramatang.

Terapi Seksual: Pakar terapi seksual yang berpengalaman boleh membantu anda mengatasi masalah pancutan pendek melalui terapi dan senaman khas.

Rawatan Perubatan: Dalam sesetengah kes, doktor mungkin menetapkan ubat tertentu atau memberikan nasihat perubatan lain untuk membantu ejakulasi pendek.

Adalah penting untuk mendapatkan bantuan profesional jika ejakulasi pramatang berterusan dan mengganggu kualiti hidup atau hubungan anda. Doktor atau ahli terapi seksual boleh membantu mendiagnosis punca dan memberikan penyelesaian yang sesuai.

TOLONG BACA

KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN YANG DIHORMATI, DISINI INGIN SAYA BERPESAN SEIKHLAS HATI JIKALAU MAHU BERURUSAN DENGAN SAYA TOLONG JANGAN SMS ATAU WHATSAPP. SAYA MEMANG TIDAK AKAN LAYAN, TOLONG JANGAN BUANG DUIT KREDIT TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEMATA-MATA MAHU TANYA ITU DAN INI MELALUI SMS ATAU WHATSAPP. JIKA MEMBUAT TEMUJANJI DENGAN SAYA SILA BERITAHU SEKIRANYA TIDAK JADI DATANG BERURUSAN DENGAN SAYA. JANGAN BAZIRKAN MASA SAYA YANG BERHARGA UNTUK TETAMU SAYA YANG MEMERLUKAN KHIDMAT DARIPADA SAYA. SEKALI LAGI INGIN SAYA BERITAHU KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEKALIAN, BAHAWA SAYA TIDAK PANDAI MENGURUT, SAYA HANYA TOLONG SEMAMPU YANG BOLEH SEIKHLAS HATI SAYA. RAMAI LAGI TUKANG URUT PROFESIONAL DAN HEBAT-HEBAT DI LUAR SANA SILA CARI MEREKA DAHULU SEBELUM CARI SAYA. PERCAYALAH.