RECOMMENDED ARTICLES

High Blood Pressure

Maksud

Hipertensi adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan tekanan darah tinggi.

pembacaan tekanan darah diukur dalam milimeter air raksa (mmHg) dan biasanya diberikan sebagai dua nombor. Sebagai contoh, 120 lebih dari 80 (ditulis sebagai 120/80 mmHg).

* Jumlah atas adalah tekanan systolic anda, mencipta tekanan semasa jantung anda berdetak. Hal ini dianggap tinggi jika itu secara konsisten lebih dari 140.
* Jumlah bawah adalah tekanan diastolic anda, tekanan di dalam pembuluh darah ketika jantung berehat. Hal ini dianggap tinggi jika itu secara konsisten lebih dari 90.

Salah satu atau kedua-dua nombor-nombor ini mungkin terlalu tinggi.

Pra-hipertensi adalah ketika tekanan darah systolic anda adalah antara 120 dan 139 atau tekanan darah diastolic anda adalah antara 80 dan 89 pada beberapa bacaan. Jika anda mempunyai pra-hipertensi, anda lebih mungkin untuk mengembangkan tekanan darah tinggi.

Lihat juga: Genjala tekanan darah

Sebahagian besar waktu, tidak ada gejala. Gejala yang mungkin terjadi meliputi:

* Nyeri/ngilu dada
* Kebingungan
* Telinga hingar atau berdengung
* Detak jantung tidak teratur
* Hidung berdarah
* Kepenatan yang melampau
* Perubahan penglihatan

Jika anda mengalami sakit kepala yang parah atau salah satu genjala di atas, dinasihatkan segera berjumpa dengan doktor.

TOLONG BACA

KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN YANG DIHORMATI, DISINI INGIN SAYA BERPESAN SEIKHLAS HATI JIKALAU MAHU BERURUSAN DENGAN SAYA TOLONG JANGAN SMS ATAU WHATSAPP. SAYA MEMANG TIDAK AKAN LAYAN, TOLONG JANGAN BUANG DUIT KREDIT TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEMATA-MATA MAHU TANYA ITU DAN INI MELALUI SMS ATAU WHATSAPP. JIKA MEMBUAT TEMUJANJI DENGAN SAYA SILA BERITAHU SEKIRANYA TIDAK JADI DATANG BERURUSAN DENGAN SAYA. JANGAN BAZIRKAN MASA SAYA YANG BERHARGA UNTUK TETAMU SAYA YANG MEMERLUKAN KHIDMAT DARIPADA SAYA. SEKALI LAGI INGIN SAYA BERITAHU KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEKALIAN, BAHAWA SAYA TIDAK PANDAI MENGURUT, SAYA HANYA TOLONG SEMAMPU YANG BOLEH SEIKHLAS HATI SAYA. RAMAI LAGI TUKANG URUT PROFESIONAL DAN HEBAT-HEBAT DI LUAR SANA SILA CARI MEREKA DAHULU SEBELUM CARI SAYA. PERCAYALAH.