RECOMMENDED ARTICLES

Migrain

Maksud

migrain adalah sakit kepala jenis umum yang mungkin berlaku dengan gejala seperti mual, muntah, atau sensitif terhadap cahaya. Kebanyakkan orang, rasa sakit berdenyut-denyut dirasakan hanya pada satu sisi kepala.

Beberapa orang yang mendapat peringatan migrain akan mempunyai gejala, yang disebut aura, sebelum sakit kepala yang sebenarnya bermula. Aura adalah suatu kumpulan gejala, biasanya gangguan penglihatan, yang berfungsi sebagai tanda peringatan bahawa sakit kepala yang buruk akan datang. Kebanyakan orang, bagaimanapun, tidak mempunyai tanda-tanda amaran tersebut.

Lihat juga:

* Sakit kepala
* Gejala Campuran Ketegangan Migrain (ciri-ciri dari kedua-dua migrain dan sakit kepala tegang)

Gangguan penglihatan, atau aura, dianggap sebagai "tanda amaran" bahawa migrain akan datang. Aura berlaku pada kedua-dua mata dan boleh melibatkan salah satu atau semua hal yang berikut:

* Sebuah spot/buta sementara
* Penglihatan kabur
* Mata sakit
* Melihat bintang atau garis-garis zigzag
* Melihat seperti terowong

Tidak setiap orang ada migrain mempunyai aura. Mereka yang mengalami biasanya mengembangkan satu sekitar 10 - 15 minit sebelum sakit kepala. Namun, mungkin berlaku hanya beberapa minit sehingga 24 jam sebelum ini.

Migrain atau sakit kepala boleh kusam berat. Rasa sakit dapat dirasakan di belakang mata atau di belakang kepala dan leher. Kebanyakkan pesakit, sakit kepala mula di sisi yang sama setiap masa. Sakit kepala biasanya:

* Alami berdenyut atau berdebar-debar
* Pada satu sisi kepala menyucuk-nyucuk
* Mula berasa sakit kusam dan bertambah buruk dalam beberapa minit atau jam
* Sakit sekitar 6 hingga 48 jam

Gejala lain yang mungkin berlaku dengan sakit kepala termasuk:

* Kedinginan
* Kerap buang air kecil
* Kepenatan
* Kehilangan nafsu makan
* Mual dan muntah
* Mati rasa, kesemutan, atau kelemahan
* Masalah menumpukan, kesulitan mencari kata-kata
* Kepekaan terhadap cahaya atau suara
* Berpeluh

Gejala yang mungkin masih melekat setelah migrain telah pergi meliputi:

* Merasa kusam mental, seperti fikiran anda tidak jelas atau tajam
* Mengantuk tetapi tidak dapat tidur
* Leher sakit

TOLONG BACA

KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN YANG DIHORMATI, DISINI INGIN SAYA BERPESAN SEIKHLAS HATI JIKALAU MAHU BERURUSAN DENGAN SAYA TOLONG JANGAN SMS ATAU WHATSAPP. SAYA MEMANG TIDAK AKAN LAYAN, TOLONG JANGAN BUANG DUIT KREDIT TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEMATA-MATA MAHU TANYA ITU DAN INI MELALUI SMS ATAU WHATSAPP. JIKA MEMBUAT TEMUJANJI DENGAN SAYA SILA BERITAHU SEKIRANYA TIDAK JADI DATANG BERURUSAN DENGAN SAYA. JANGAN BAZIRKAN MASA SAYA YANG BERHARGA UNTUK TETAMU SAYA YANG MEMERLUKAN KHIDMAT DARIPADA SAYA. SEKALI LAGI INGIN SAYA BERITAHU KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEKALIAN, BAHAWA SAYA TIDAK PANDAI MENGURUT, SAYA HANYA TOLONG SEMAMPU YANG BOLEH SEIKHLAS HATI SAYA. RAMAI LAGI TUKANG URUT PROFESIONAL DAN HEBAT-HEBAT DI LUAR SANA SILA CARI MEREKA DAHULU SEBELUM CARI SAYA. PERCAYALAH.