RECOMMENDED ARTICLES

Stres

Maksud

Stres boleh datang bila-bila masa dari situasi yang gembira atau situasi kecewa, marah dan cemas. Stres seseorang tidak sama, merangkumi pelbagai perasaan bercampur-baur. Keadaan cemas adalah perasaan takut. Sumber kegelisahan ini tidak selalu diketahui atau diakui, yang dapat menambah penderitaan stres yang selalu anda rasakan.


Gejala

Punca stres merangkumi kejadian atau peristiwa yang seseorang menganggap ancaman bagi dirinya, punca kuasa datang membuak-buak dalam diri bagaikan bom atom yang hampir meletup. Para penyelidik umumnya sepakat bahawa tahap tertentu stres adalah sebahagian normal daripada respon organisma hidup untuk perubahan yang tak dapat dielakkan dalam persekitaran fizikal atau sosial yang positif, dan negatif, kejadian stres boleh menyebabkan keadaan diri dalam sosial negatif. Penyakit Stres bagaimanapun, hasil dari tuntutan yang berlebihan dan berpanjangan pada sumber daya organisma pemikiran dan tindakkan tubuh badan. Secara amnya tidak dapat mengawal emosi yang berlebihan.

Gejala-gejala stres terdapat dalam rupa fizikal dan psikologi. Stres berkaitan fizikal berpenyakit, seperti sindrom kerengsaan usus, serangan jantung, dan sakit kepala kronik, hasil dari overstimulasi jangka panjang sebahagian daripada sistem saraf yang mengatur denyut jantung, tekanan darah, dan sistem pencernaan. Penyakit emosional dari respon yang tidak mencukupi atau tidak tepat untuk perubahan besar dalam situasi kehidupan seseorang , seperti perkahwinan, menyelesaikan pendidikan seseorang, menjadi orang tua, kehilangan pekerjaan, atau bersara. Psikiater kadang-kadang menggunakan istilah gangguan penyesuaian untuk menggambarkan jenis penyakit. Di tempat kerja, penyakit yang berkaitan dengan stres sering mengambil tempat dalam bentuk kepenatan dan ia sesuatu yang penting dalam diri seseorang. Kemampuan untuk melakukan pekerjaan semakin terbatas akibat jangka masa yang panjang dan tahap stres yang tinggi semakin menjadi-jadi.

TOLONG BACA

KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN YANG DIHORMATI, DISINI INGIN SAYA BERPESAN SEIKHLAS HATI JIKALAU MAHU BERURUSAN DENGAN SAYA TOLONG JANGAN SMS ATAU WHATSAPP. SAYA MEMANG TIDAK AKAN LAYAN, TOLONG JANGAN BUANG DUIT KREDIT TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEMATA-MATA MAHU TANYA ITU DAN INI MELALUI SMS ATAU WHATSAPP. JIKA MEMBUAT TEMUJANJI DENGAN SAYA SILA BERITAHU SEKIRANYA TIDAK JADI DATANG BERURUSAN DENGAN SAYA. JANGAN BAZIRKAN MASA SAYA YANG BERHARGA UNTUK TETAMU SAYA YANG MEMERLUKAN KHIDMAT DARIPADA SAYA. SEKALI LAGI INGIN SAYA BERITAHU KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEKALIAN, BAHAWA SAYA TIDAK PANDAI MENGURUT, SAYA HANYA TOLONG SEMAMPU YANG BOLEH SEIKHLAS HATI SAYA. RAMAI LAGI TUKANG URUT PROFESIONAL DAN HEBAT-HEBAT DI LUAR SANA SILA CARI MEREKA DAHULU SEBELUM CARI SAYA. PERCAYALAH.