RECOMMENDED ARTICLES

Tut Pokok

Assalamualaikum,
Sudah 2, 3 minggu aku berhajat mahu tut pokok herba yang paling aku sayang ini, tetapi tidak ada masa dan masih dalam pembelajaran. Pagi ini dengan izin Allah aku beranikan diri untuk membuat tut pada pokok herda itu. Satu-satunya pokok yang ada dalam koleksi aku yang paling berharga untuk rawatan pemulihan zakar. Ramai dikalangan pesakit yang datang kerumah berminat untuk memilikinya, tetapi aku tidak ada anak pokoknya. Kalau semai guna kaedah cantasan dahan belum tentu ia akan hidup subur kerana faktor cuaca sekarang terlalu terik.

Sebelum membuat kelaran atau torehan pada dahan pokok, aku pastikan dahan yang aku pilih tidak terlalu muda dan tidak terlalu tua "yang sedang, sedang saja" kata penyanyi Iwan Dangdut.

Pastikan tangan tidak menggigil semasa operasi kelaran atau mengikis dahan pokok, sebab tidak mahu ada kecederaan pada dahan utama. Kawal pernafasan ikut kaedah pernafasan dada.

Ambil sekepal tanah dan campurkan sedikit air, sebatikan biar ia menjadi segumpal yang padu. Sediakan plastik lut sinar dan 2 utas tali rapia.

Serbuk hormon pengakaran juga sangat penting dalam pembiakan pokok melalui kaedah tut ini.

Sapu serbuk hormon pengakaran pada bahagian atas kelaran.

Letak tanah yang digumpal tadi pada kelaran dahan pokok.

Balutkan dengan plastik lut sinar dan ikatkan dengan tali rapia.

Akhirnya dapat juga aku tut pokok herba ini pada dua bahagian dahan yang berasingan. Mudah-mudahan ia akan hidup subur, kena tunggu 1 bulan untuk penghasilan akar baru dan akan dipindahkan ke dalam pasu yang baru. Senang sahaja caranya, jom kita pakat-pakat bercucuk tanam di rumah. Aku gemar tanam rumput.

TOLONG BACA

KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN YANG DIHORMATI, DISINI INGIN SAYA BERPESAN SEIKHLAS HATI JIKALAU MAHU BERURUSAN DENGAN SAYA TOLONG JANGAN SMS ATAU WHATSAPP. SAYA MEMANG TIDAK AKAN LAYAN, TOLONG JANGAN BUANG DUIT KREDIT TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEMATA-MATA MAHU TANYA ITU DAN INI MELALUI SMS ATAU WHATSAPP. JIKA MEMBUAT TEMUJANJI DENGAN SAYA SILA BERITAHU SEKIRANYA TIDAK JADI DATANG BERURUSAN DENGAN SAYA. JANGAN BAZIRKAN MASA SAYA YANG BERHARGA UNTUK TETAMU SAYA YANG MEMERLUKAN KHIDMAT DARIPADA SAYA. SEKALI LAGI INGIN SAYA BERITAHU KEPADA TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN SEKALIAN, BAHAWA SAYA TIDAK PANDAI MENGURUT, SAYA HANYA TOLONG SEMAMPU YANG BOLEH SEIKHLAS HATI SAYA. RAMAI LAGI TUKANG URUT PROFESIONAL DAN HEBAT-HEBAT DI LUAR SANA SILA CARI MEREKA DAHULU SEBELUM CARI SAYA. PERCAYALAH.